Przejdź do treści
Wersja dostępna
A A A
Kontakt
Adress Adres:
ul. Kruczkowskiego 2, 00-412 Warszawa.

Contact Kontakt:
tel: + 48 22 10 26 400, e-mail: pisf@pisf.pl

Contact Kontakt dla dziennikarzy:
tel: +48 22 10 26 454, e-mail: rzecznik@pisf.pl

Contact Kontakt do zachęt:
tel: +48 22 10 26 434, +48 22 10 26 473, e-mail: incentives@pisf.pl
PL
PL EN
PL
PL EN





Podsumowanie 2018

Nagroda w Cannes i międzynarodowy sukces „Zimnej wojny”, ustawa o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej, rekordowa frekwencja w polskich kinach – tak w skrócie można przedstawić rok 2018 w polskiej kinematografii.

Rok 2018 był przełomowym rokiem dla polskiej kinematografii. Po wielu latach nieobecności polski film został pokazany i nagrodzony w Cannes. „Zimna wojna” odniosła sukces nie tylko na festiwalach, ale także w polskich kinach, gdzie do grudnia zobaczyło go ponad 900 tys. widzów. Dzięki nagrodzie na jednym z najważniejszych festiwali film zdobywcy Oscara mogła zobaczyć widownia w kinach m.in. w wielu krajach europejskich, Brazylii, Australii, Turcji czy USA.

Ustawa o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej

Po wielu latach oczekiwania udało się przyspieszyć prace nad ustawą o „zachętach”. Zwrot poniesionych w Polsce kosztów produkcji w wysokości 30% polskich wydatków kwalifikowanych będzie dostępny dla producentów filmów fabularnych, animowanych, dokumentalnych oraz seriali. Operatorem zachęt będzie Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Rekordowa frekwencja w kinach

W kinach odnotowano rekordową frekwencję na polskich filmach – 19,8 mln widzów. W roku 2018 po raz pierwszy od 17 lat został przekroczony wynik 4 milionów sprzedanych biletów na polski film. „Kler” Wojciecha Smarzowskiego przyciągnął do kin 5 183 080 widzów, pobił rekord „Quo vadis” i tym samym znalazł się na 3 miejscu najpopularniejszych polskich filmów pokazywanych w kinach po 1989 roku. Więcej o frekwencji w kinach tutaj.

Sukcesy międzynarodowe polskich filmów na światowych festiwalach

Czwarty rok z rzędu polski twórca odbierał Srebrnego Niedźwiedzia na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Film „Twarz” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia – Wielką Nagrodę Jury na 68. Berlinale, a międzynarodowa koprodukcja „Dowłatow” została nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem za wyróżniający się wkład artystyczny. W Cannes, poza nagrodą dla najlepszego reżysera dla Pawła Pawlikowskiego, triumfowała też międzynarodowa koprodukcja współfinansowana przez PISF – „Ajka” Siergieja Dworcewoja (nagroda dla najlepszej aktorki dla Samal Jesljamowej). Światowe premiery w Cannes miały m.in. filmy „Jeszcze dzień życia” czy „Fuga”. Polskie kino było obecne w programie najważniejszych festiwali m.in. w Berlinie, Cannes, Rotterdamie, Karlowych Warach, San Sebastian, Szanghaju, Busan, Montrealu, Tallinnie, Toronto i na Goa.

Nagrodę w Rotterdamie i Karlskronie zdobyła Olga Chajdas za swój pełnometrażowy debiut fabularny „Nina”. Z festiwalu Black Nights w Tallinnie z nagrodą Jury Ekumenicznego i nagrodą publiczności wrócił „Wilkołak” Adriana Panka. „Fuga” Agnieszki Smoczyńskiej zdobyła m.in. nagrodę Silver Méliès dla najlepszego filmu pełnometrażowego na festiwalu w Sitges.

Koniec roku to przede wszystkim nominacje i nagrody do prestiżowych wyróżnień dla „Zimnej wojny”. Film otrzymał m.in. nagrody Stowarzyszenia Nowojorskich Krytyków Filmowych, National Board of Review, New York Film Critics Online, Stowarzyszenia Krytyków z Nowego Meksyku czy nominacje do British Independent Film Awards, Satellite Awards, nagród Goya oraz nagród Stowarzyszenia Krytyków z Chicago, San Francisco czy Waszyngtonu.

Nagrody dla międzynarodowych koprodukcji mniejszościowych współfinansowanych przez PISF

Poza nagrodami w Berlinie czy Cannes współfinansowane przez PISF międzynarodowe koprodukcje mniejszościowe zdobywały nagrody m.in. w Wenecji (nagroda dla najlepszego reżysera w sekcji Orrizonti – Emira Baigazina za film „Rzeka”), Karlowych Warach (nagroda dla najlepszego reżysera i nagroda Jury Ekumenicznego dla Olmo Omerzu i filmu „Kawki na drodze”), Moskwie (nagroda Film Critics Award dla „Z pianą na ustach” Janisa Nordsa), San Sebastian (nagroda FIPRESCI dla „High life” Claire Denis).

Sukcesy polskiej animacji

Rok 2018 jest drugim rokiem z rzędu, kiedy polska pełnometrażowa animacja odnosi międzynarodowy sukces. W 2018 roku, pokazany premierowo w Cannes, „Jeszcze dzień życia” był obecny w programie wielu festiwali m.in. w Annecy czy San Sebastian oraz zdobył liczne nagrody, w tym m.in. nagrodę EFA i nominację do nagrody Goya.

Początek roku przyniósł wyróżnienie specjalne w Konkursie Generation 14plus na Berlinale dla filmu „Na zdrowie!” Pauliny Ziółkowskiej. Kolejne triumfy święcili twórcy animacji „Twój Vincent” i „Jeszcze dzień życia”, którzy zostali nagrodzeni Cartoon Movie Tributes – nagrodami przyznawanymi wyróżniającym się twórcom i firmom ze świata animacji. Wśród animacji pokazywanych i nagradzanych na międzynarodowych festiwalach filmowych znalazły się też filmy „III” Marty Pajek, „Inny” Marty Magnuskiej (oba pokazywane w Cannes) czy „Czerń” Tomka Popakula (Sundance).

Sukcesy polskiego filmu dokumentalnego

W polskim filmie dokumentalnym rok 2018 to przede wszystkim sukcesy i kampania promocyjna filmu „Komunia” Anny Zameckiej. Miniony rok to również sukcesy filmu „Over the Limit” Marty Prus, który był jednym z najczęściej pokazywanych polskich filmów dokumentalnych na festiwalach. Film znalazł się też na shortliście do najbardziej prestiżowej nagrody dla filmów dokumentalnych IDA – International Documentary Awards, a sama reżyserka na początku roku znalazła się na prestiżowej liście Variety – 10 europejskich talentów, których karierę należy śledzić. Polskie filmy dokumentalne wróciły z nagrodami z festiwali w Clermont-Ferrand (nagroda dla filmu „Proch” Jakuba Radeja, młody twórca znalazł się też wśród 10 wartych obserwowania młodych filmowców 4. edycji programu Future Frames na MFF w Karlowych Warach) czy IDFA – jednego z najważniejszych festiwali filmu dokumentalnego na świecie (nagroda dla najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego dla „Summy” Andreja Kuciły, nagroda specjalna dla „In Touch” Pawła Ziemilskiego i nagroda główna w konkursie Kids & Docs dla „Tańczę dla ciebie” Katarzyny Lesisz). Nominację do prestiżowej nagrody Cinema Eye Honors przyznano filmowi „Wolta” Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały. Na festiwalu Slamdance amerykańską premierę miała „Ikona” Wojciecha Kasperskiego. Dużym wydarzeniem były pokazy amerykańsko-polskiej koprodukcji „Kto napisze naszą historię” Roberty Grossman związane z Międzynarodowym Dniem Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Doskonale radzą sobie filmy „Dwa światy” Macieja Adamka i „Dotknięcie Anioła” Marka Tomasza Pawłowskiego, które kolejny rok cieszą się uznaniem widzów i krytyków na festiwalach.

Nagrody dla fabularnych filmów krótkometrażowych

Podobnie jak filmy dokumentalne i animowane polskie produkcje krótkometrażowe fabularne  cieszyły się w 2018 roku dużym uznaniem wśród selekcjonerów festiwali. Pokazywany na Sundance film „Deer Boy” Katarzyny Gondek wrócił z nagrodami z festiwali m.in. z Francji, Włoch czy USA. „Drżenia” Dawida Bodzaka wróciły z Clermont-Ferrand z nagrodą Grand Prix. Polskie kino krótkometrażowe było też gościem specjalnym festiwali w Tampere czy Leuven.

Polskie filmy triumfują podczas 31. Europejskich Nagród Filmowych

Polskie kino okazało się wielkim zwycięzcą 31. ceremonii wręczenia Nagród Europejskiej Akademii Filmowej. „Zimna wojna” zdobyła aż 5 statuetek w kategoriach: Europejski Film, Europejski Reżyser, Europejska Aktorka, Europejski Scenarzysta oraz Europejski Montażysta. Z kolei nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Pełnometrażowego Filmu Animowanego otrzymał „Jeszcze dzień życia” w reżyserii Damiana Nenowa i Raula de la Fuente. Tym samym polski film triumfował w tej kategorii po raz drugi z rzędu po zeszłorocznym sukcesie filmu „Twój Vincent” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana. 

Polskie filmy w drodze do Oscara

W 2018 r. polskim kandydatem do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny był film „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego, który ostatecznie zdobył aż trzy nominacje do Oscara. Na nominację do Oscara poza „Zimną wojną” szansę miała także „Komunia” Anny Zameckiej, która znalazła się na tzw. skróconej liście do Oscara.

Międzynarodowa dystrybucja polskich filmów

W dystrybucji międzynarodowej najczęściej pokazywanym polskim filmem była „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego, która została sprzedana do ponad 30 krajów. Szeroko dystrybuowana była również pełnometrażowa animacja „Jeszcze dzień życia”, która została sprzedana do 18 krajów.

100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę

W ramach obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę PISF wsparł przeglądy filmów, ukazujących przełomowe wydarzenia historii Polski. W skład cyklu weszły m.in. takie filmy jak: „Ziemia obiecana” Andrzeja Wajdy, „Pianista” Romana Polańskiego czy „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego. Organizowane przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich i przy wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych przeglądy miały miejsce m.in. w Niemczech, Kanadzie i Wietnamie.

Serwisy partnerskie:

Link do strony http://kreatywna-europa.eu, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.studiomunka.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.mkidn.gov.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishdocs.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.filmneweurope.com/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.audiowizualni.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.kipa.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.pl.isan.org/pl/index.htm, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://doclab.pl/pl_PL/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.c-kino.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishshorts.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.sfp.org.pl/pl, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.kinastudyjne.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishanimations.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.sara.kipa.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.scriptpro.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.filmpolski.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.wfdif.pl/pl/edukacja-filmowa/wytwornia-scenariuszy, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://filmcommissionpoland.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://polishdirectors.com/, otwiera się w nowym oknie