Przejdź do treści
Wersja dostępna
A A A
Kontakt
Adress Adres:
ul. Krakowskie Przedmieście 21/23
00-071 Warszawa

Contact Kontakt:
tel: + 48 22 42 10 130
fax: + 48 22 42 10 241
e-mail: pisf@pisf.pl

Contact Kontakt dla dziennikarzy:
tel: +48 22 42 10 189
e-mail: rzecznik@pisf.pl
PL
PL EN
PL
PL EN





Podsumowanie 2017

2017 to niezwykle udany rok dla polskiej kinematografii. Obok międzynarodowych nagród i wysokiej frekwencji w kinach filmy z Polski trafiły także na ekrany kin na całym świecie.

W kinach odnotowano rekordową frekwencję: aż 13,5 mln widzów obejrzało w 2017 r. polskie produkcje, a wysokie miejsca w box office zajęły filmy zrealizowane i wyprodukowane w Polsce.

Rok kobiet

Rok 2017 w polskiej kinematografii jest zdecydowanie rokiem sukcesów kobiet. Prestiżowe nagrody na najważniejszych festiwalach odbierały m.in. reżyserki Agnieszka Holland, Aleksandra Terpińska, Dorota Kobiela, Elwira Niewiera, Anna Zamecka, Zofia Kowalewska, Renata Gąsiorowska, Marta Pajek oraz aktorki Jowita Budnik, Michalina Olszańska, Magdalena Berus. Hitem polskiego boxoffice’u okazał się zrealizowany przez Marię Sadowską film „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Filmy dziesięciu reżyserek zakwalifikowały się do konkursów filmów pełnometrażowych 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Selekcja gdyńskiego festiwalu pokazała także niesłabnące znaczenie debiutantów. W Konkursie Głównym festiwalu na siedemnaście produkcji aż osiem było debiutami reżyserskimi. W Konkursie „Inne Spojrzenie” filmy pierwsze stanowiły dwa z siedmiu tytułów. Złotymi Lwami nagrodzono debiutancki film Piotra Domalewskiego „Cicha noc”. Nagrodę za najlepszy scenariusz oraz najlepszy debiut otrzymała w Gdyni Jagoda Szelc za film „Wieża. Jasny dzień”.

Dużym powodzeniem w polskich kinach cieszyły się „Tarapaty” – współfinansowany przez PISF polski film przygodowy dla całej rodziny i jednocześnie fabularny debiut Marty Karwowskiej.
Więcej: Rozwój polskiego kina familijnego w 2017 roku.

Międzynarodowe sukcesy polskich filmowców

Polskie kino było szeroko reprezentowane na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych, a nasi twórcy odbierali nagrody m.in. w Berlinie, Cannes i Wenecji.

Trzeci rok z rzędu polski twórca odbierał Srebrnego Niedźwiedzia na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Tym razem była to Agnieszka Holland, która za swój film „Pokot” otrzymała Nagrodę Alfreda Bauera przyznawaną filmom fabularnym wyznaczającym nowe perspektywy w sztuce filmowej. Podczas tego samego festiwalu polski reżyser Rafał Kapeliński zdobył nagrodę Kryształowego Niedźwiedzia za debiut „Butterfly Kisses”, uznany za najlepszy film w sekcji Generation 14plus.

Młoda reżyserka Aleksandra Terpińska odebrała dwie nagrody podczas 70. MFF w Cannes za krótkometrażowy film „Najpiękniejsze fajerwerki ever”, prezentowany w sekcji Semaine de la Critique. Michał Marczak otrzymał w Nowym Jorku renomowaną nagrodę Cinema Eye za „Wszystkie nieprzespane noce”. Jakub Gierszał znalazł się na prestiżowej liście magazynu „Variety” dziesięciu europejskich talentów, których karierę warto śledzić – „10 Europeans to Watch 2017”. Magazyn „Variety” docenił również Dorotę Kobielę, umieszczając ją na liście „10 Animators to Watch 2017”. Także autor zdjęć Michał Sobociński znalazł się na liście „Variety's 2017 Artisans Impact Report” wśród 69 najciekawszych i obiecujących profesjonalistów branży filmowej. Młody reżyser Kuba Czekaj na festiwalach w Berlinie i Cannes odebrał nagrody za scenariusz projektu „Sorry Polsko”. Z kolei Maciej Sobieszczański otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera na 41. Montreal World Film Festival za swój pełnometrażowy debiut fabularny „Zgoda”. Na 20. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Szanghaju nagrodę dla najlepszego reżysera odebrał Maciej Pieprzyca za film „Jestem mordercą”.

Na 52. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach – jednym z najważniejszych wydarzeń filmowych w regionie, nagrodę za najlepszą rolę żeńską odebrały wspólnie Jowita Budnik i Eliane Umuhire za role w filmie „Ptaki śpiewają w Kigali” Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego. „Książę i dybuk” w reżyserii Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego otrzymał Venice Classics Award dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie na 74. MFF w Wenecji.

Współfinansowane przez PISF filmy zdobywały Bawarskie Nagrody Filmowe, Nagrody Czeskich Krytyków Filmowych, Czeskie Lwy, a także były nominowane do Nagród Francuskiej Akademii Sztuki i Techniki Filmowej – Cezarów, Niemieckich Nagród Filmowych, Nagród Izraelskiej Akademii Filmowej, brytyjskich National Film Awards czy Nagrody Parlamentu Europejskiego Lux Prize 2017. Wsparte przez PISF koprodukcje mniejszościowe „Szron” Sharunasa Bartasa, „Listopad” Rainera Sarneta oraz „W cieniu drzewa” Hafsteinna Gunnara Sigurðssona zostały wybrane na litewskiego, estońskiego i islandzkiego kandydata do Oscara.

W 2017 roku polskie dokumenty nagradzano m.in. w Nowym Jorku, Trieście, Wilnie, Busan czy Wenecji.
Więcej: Sukcesy polskich filmów dokumentalnych w 2017.

Polskie filmy krótkometrażowe święciły triumfy w Cannes, Los Angeles, Toronto czy Santa Cruz, a polskie animacje były nagradzane na najważniejszych światowych festiwalach filmów animowanych – w Clermont-Ferrand czy Annecy. Za sprawą jubileuszu 70-lecia polskiej animacji Polska była gościem honorowym wielu wydarzeń branżowych, a biorący udział w pitchingach i targach polscy twórcy pozyskali nowych partnerów. Ubiegły rok przyniósł polskiej branży animowanej także wiele sukcesów dystrybucyjnych.
Więcej: Sukcesy polskiej animacji w 2017.

Trzy Europejskie Nagrody Filmowe dla polskich twórców

9 grudnia 2017 w Berlinie odbyła się ceremonia wręczenia 30. Nagród Europejskiej Akademii Filmowej. „Komunia” Anny Zameckiej została uznana za Najlepszy Europejski Film Dokumentalny. „Twój Vincent” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana otrzymał nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Pełnometrażowego Filmu Animowanego. Oba te tytuły współfinansował PISF. Dodatkowo Katarzyna Lewińska odebrała nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Twórcy Kostiumów.

Polscy producenci coraz chętniej realizują filmy we współpracy z zagranicznymi partnerami, co zapewnia lepszą promocję międzynarodową i szerszy zasięg dystrybucyjny. Polskie filmy też coraz częściej trafiają do zagranicznej dystrybucji. W 2017 r. w amerykańskich kinach pojawiły się m.in. „Wszystkie nieprzespane noce” Michała Marczaka, „Córki Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej czy „Plac zabaw” Bartosza M. Kowalskiego, a także koprodukcje mniejszościowe „Maria Skłodowska-Curie” Marie Noëlle oraz „Ja, Olga Hepnarová” Tomáša Weinreba i Petra Kazdy. W Stanach Zjednoczonych od 22 września 2017 jest dystrybuowany także polsko-brytyjski „Twój Vincent” w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana, który został sprzedany już do 135 krajów na całym świecie. W ubiegłym roku we Francji widzowie mogli zobaczyć m.in. „11 minut” Jerzego Skolimowskiego i „Zjednoczone Stany Miłości” Tomasza Wasilewskiego oraz „Powidoki” Andrzeja Wajdy. Film ten, poza USA, był w 2017 r. pokazywany kinach w Kanadzie, Francji, Brazylii, Grecji, Bułgarii, na Łotwie, Węgrzech, Słowacji i w Czechach. Debiut Jana P. Matuszyńskiego „Ostatnia rodzina” w kinach zobaczyli widzowie w Szwecji, Czechach i na Węgrzech. „Pokotem” Agnieszki Holland zainteresowali się dystrybutorzy w Czechach, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Hiszpanii. W lipcu 2017 roku „Body/Ciało” Małgorzaty Szumowskiej weszło do kin w Japonii. Ostatecznie ten tytuł został sprzedany do ponad 25 krajów. Widzowie w Japonii oglądali również polsko-francuską koprodukcję „Niewinne” Anne Fontaine, która trafiła do dystrybucji w ponad 20 krajach świata.

W 2017 pożegnaliśmy znane i lubiane osoby związane z polskim kinem, m.in. Danutę Szaflarską, Alinę Janowską, Witolda Pyrkosza, Krystynę Sienkiewicz, Marka Serafińskiego, Janusza Głowackiego, Wiesława Michnikowskiego i Władysława Kowalskiego.

Do pobrania:

Serwisy partnerskie:

Link do strony http://kreatywna-europa.eu, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.studiomunka.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.mkidn.gov.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishdocs.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.filmneweurope.com/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.audiowizualni.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.kipa.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.pl.isan.org/pl/index.htm, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://doclab.pl/pl_PL/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.c-kino.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishshorts.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.sfp.org.pl/pl, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.kinastudyjne.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishanimations.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.sara.kipa.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.scriptpro.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.filmpolski.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.legalnakultura.pl/pl, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.wfdif.pl/pl/edukacja-filmowa/wytwornia-scenariuszy, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://filmcommissionpoland.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://polishdirectors.com/, otwiera się w nowym oknie