Przejdź do treści
Wersja dostępna
A A A
Kontakt
Adress Adres:
ul. Krakowskie Przedmieście 21/23
00-071 Warszawa

Contact Kontakt:
tel: + 48 22 42 10 130
fax: + 48 22 42 10 241
e-mail: pisf@pisf.pl

Contact Kontakt dla dziennikarzy:
tel: +48 22 42 10 189
e-mail: rzecznik@pisf.pl
PL
PL EN
PL
PL EN





Magdalena Sroka: Bez kultury nie ma człowieczeństwa

Magdalena Sroka: Bez kultury nie ma człowieczeństwa

Magdalena Sroka: Bez kultury nie ma człowieczeństwa

23 grudnia 2015    
W "Dzienniku Gazecie Prawnej" Jakub Demiańczuk rozmawia z dyrektor PISF Magdaleną Sroką.

Magdalena Sroka: Bez kultury nie ma człowieczeństwa

W "Dzienniku Gazecie Prawnej" Jakub Demiańczuk rozmawia z dyrektor PISF Magdaleną Sroką.

Czy Oscar dla „Idy”, ale także sukcesy „Body /Ciało” Małgorzaty Szumowskiej, „Demona” Marcina Wrony, „11 minut” Jerzego Skolimowskiego, dokumentów Hanny Polak to szczyt możliwości polskiego kina, czy impuls do tego, żeby było jeszcze lepiej?

Magdalena Sroka: To na pewno jest impuls do dalszego działania. Kino w ostatnich latach otworzyło się na debiutantów: „Córki dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej są najświeższym przykładem tego, jak debiutując, znaleźć się od razu na prestiżowym festiwalu Sundance. To jest dopiero początek, będziemy coraz silniejsi, coraz bardziej obecni na międzynarodowych festiwalach, bo mamy fenomenalnych twórców, obdarzonych niezwykłą wrażliwością, którzy ciągle są zdolni do pokazywania rzeczy w nowym kontekście, którzy są oczytani, znają świat i teraz uczą się, jak się w tym świecie promować.

Co czeka polskie kino w kolejnych latach?

Przede wszystkim musimy dofinansować filmy dla młodych widzów lub widowni familijnej. To jest u nas absolutna nisza, dziedzina, w której od lat nie proponujemy niczego nowego. Sami zaprzepaszczamy szansę na budowanie nowej widowni, która musi się przyzwyczaić do oglądania polskiego filmu. Kryzys polskiego kina w latach 90. zaowocował także tym, że do dziś dla części widzów nasze filmy są symbolem czegoś nudnego, nieciekawego, depresyjnego, niegodnego uwagi. Przez ostatnie dziesięć lat udało się w znacznym stopniu tę świadomość zmienić: na polskie filmy chodzi co roku do kin coraz więcej widzów, w ubiegłym roku ich liczba sięgnęła 11 milionów. Ale to wciąż za mało. Widownia nie będzie jednak rosła, jeśli nie przyzwyczaimy młodych widzów do oglądania polskiego kina. Oferta dla widowni familijnej musi więc powstawać, musimy udowodnić, że potrafimy opowiadać ciekawe historie, budować zaufanie widzów. To nasz podstawowy cel.

[...] Kultura przez wiele lat była zepchnięta na margines albo traktowana instrumentalnie.

To nie jest kwestia wyłącznie kultury. […] Każda firma powinna w jakiś sposób dbać o budowanie kompetencji intelektualnych, rozpoznanie, co może dać szansę na lepszy rozwój w przyszłości. Ale w Polsce się w ogóle tego nie robi: ani w gospodarce, ani w kulturze, ani w życiu. Pytanie, czy my się tego nauczymy, bo moim zdaniem to jedna z podstawowych przyczyn naszych problemów z innowacyjnością. Na MIT, najlepszej politechnice świata, każdy student obowiązkowo bierze udział w wybranych zajęciach artystycznych. Tam inżynier nie może nie mieć kompetencji w zakresie kultury, ma się udzielać w spektaklach teatralnych, grać, kreować, tworzyć. Jeśli tego nie zrobi, nigdy nie będzie zdolny do innowacyjności.

Kultura jest wentylem bezpieczeństwa dla każdego społeczeństwa. Operuje językiem symbolicznym: w obszarze kultury można powiedzieć więcej, niż mówi się w obszarze polityki albo debaty społecznej. Może pewne tematy rozbrajać, inne oswajać, krytykować albo konfrontować. W kulturze można podejmować ryzyko, którego nie podejmuje się w życiu. Kultura nie jest od tego, żeby stwierdzać, tylko od tego, żeby pytać. To jest najwyższa forma egzystencji, przez którą możemy stale wracać do podstawowych pytań o kondycję ludzką, o to, kim tak naprawdę jesteśmy. Nie ma człowieczeństwa bez kultury.

Cały wywiad jest dostępny w "Dzienniku Gazecie Prawnej" z dnia 23 grudnia 2015 (nr 249).

Serwisy partnerskie:

Link do strony http://www.legalnakultura.pl/pl, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.audiowizualni.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.c-kino.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.scriptpro.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.kinastudyjne.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://polishdirectors.com/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.mkidn.gov.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.filmneweurope.com/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.fn.org.pl/page/index.php, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.fpca.org.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.sfp.org.pl/pl, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishdocs.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.kipa.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polskaswiatloczula.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://kreatywna-europa.eu, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.filmpolski.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://filmcommissionpoland.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishanimations.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.sara.kipa.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishshorts.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.wfdif.pl/pl/edukacja-filmowa/wytwornia-scenariuszy, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.pl.isan.org/pl/index.htm, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://doclab.pl/pl/glowna/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.studiomunka.pl/, otwiera się w nowym oknie