Przejdź do treści
Wersja dostępna
A A A
Kontakt
Adress Adres:
ul. Krakowskie Przedmieście 21/23
00-071 Warszawa

Contact Kontakt:
tel: + 48 22 42 10 130
fax: + 48 22 42 10 241
e-mail: pisf@pisf.pl

Contact Kontakt dla dziennikarzy:
tel: +48 22 42 10 189
e-mail: rzecznik@pisf.pl
PL
PL EN
PL
PL EN





Sukces nowego priorytetu wspierającego kino familijne

grafika Filmy familijne

Sukces nowego priorytetu wspierającego kino familijne

20 grudnia 2016    
W 2016 roku Polski Instytut Sztuki Filmowej powołał nową komisję ekspercką oraz wydzielił specjalną alokację na projekty filmów dla młodego widza i widowni familijnej.

POLECANE

Sukces nowego priorytetu wspierającego kino familijne

W 2016 roku Polski Instytut Sztuki Filmowej powołał nową komisję ekspercką oraz wydzielił specjalną alokację na projekty filmów dla młodego widza i widowni familijnej.

Rosnące zainteresowanie nową komisją wśród polskich twórców

W 2016 roku Polski Instytut Sztuki Filmowej dofinansował produkcję 3 pełnometrażowych filmów fabularnych, 2 pełnometrażowych filmów animowanych oraz przyznał środki na rozwój 10 projektów filmowych. W ciągu trzech sesji do PISF złożono 53 wnioski.

„W 2016 r. Polski Instytut Sztuki Filmowej ustanowił specjalną komisję, której zadaniem jest ocena projektów filmów skierowanych do młodego widza i widowni familijnej. Wprowadzenie tej zmiany do Programów Operacyjnych PISF było jedną z pierwszych decyzji Magdaleny Sroki, dyrektor Instytutu. Pierwszy rok działalności nowej komisji dowiódł, że pomysł utworzenia specjalnej komisji oceniającej filmy dla młodego widza był trafiony i cieszył się dużym zainteresowaniem ze strony producentów, którzy w każdej kolejnej sesji zgłaszali coraz więcej projektów filmów familijnych” – mówiła Izabela Kiszka-Hoflik, pełnomocnik dyrektor PISF kierująca działem Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów Filmowych podczas wydarzenia Ale Kino! Industry Pro w Poznaniu.

W skład komisji weszli przedstawiciele środowiska filmowego od lat związani z kulturą dziecięcą: Maciej Wojtyszko, Leszek Gałysz, Maciej Jakubczyk, Grzegorz Kędzierski oraz Joanna Olech.

„Pomysł stworzenia odrębnej kategorii »film familijny« uważam za bardzo dobry, a efekty prac pierwszego roku komisji za obiecujące” – ocenia lider komisji Maciej Wojtyszko i dodaje – „Projektów, które wpłynęły było dużo, wszystkie znajdowały się na różnym stopniu zaawansowania. Mam bolesne odczucie, że z tych pięćdziesięciu mogliśmy skierować do dofinansowania zaledwie parę, a przynajmniej drugie tyle zasługiwało na zauważenie”.

Tego samego zdania jest Maciej Jakubczyk, ekspert komisji, dyrektor Festiwalu Filmowego Kino Dzieci ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty: „Stworzenie przez Instytut alokacji dla kina dziecięcego jest najważniejszym krokiem, jaki mogliśmy w tej chwili zrobić w Polsce. Eksperci nie muszą już mierzyć się z dylematami na temat wyższości »dorosłych« tematów nad dziecięcymi i odwrotnie. Z niecierpliwością czekałem na kolejne dawki treatmentów i scenariuszy. Myślę, że dobrych projektów było zdecydowanie więcej, niż możliwości wsparcia. Kilku projektów naprawdę żal. Wiele projektów dostało wsparcie na development – jestem ciekaw z czym twórcy wrócą w przyszłym roku”.

Wyjść naprzeciw potrzebom producentów i widowni

Nowa komisja i osobna alokacja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem wśród producentów.

„Działalność komisji uważam za krok milowy dla rozwoju polskiego kina familijnego” – mówi producentka Anja Sosic z Human Ark, pracująca obecnie nad pełnometrażową animacją „Podróż smokiem Diplodokiem”. „Całej naszej branży brakowało takiego wsparcia, a pozytywne efekty działalności komisji już teraz są widoczne - tak wielu filmów familijnych w developmencie oraz produkcji w tym samym czasie jeszcze nie mieliśmy w Polsce”.

„Powołanie komisji dziecięcej to bardzo duża pomoc dla producentów, zwłaszcza producentów filmów animowanych, którzy większość projektów kierują właśnie do publiczności dziecięcej i familijnej” - dodaje Zofia Jaroszuk z firmy Animoon, która obecnie pracuje nad pełnometrażową animacją „Gwiazdka Muminków”.

Dzięki przeznaczeniu dodatkowej alokacji na rozwój projektów filmów dla młodego widza swój projekt „Julka” może rozwijać Iwona Harris, producentka z firmy Lillipop Films. „Alokacja środków w budżecie PISF oraz wyłonienie oddzielnej komisji do oceny projektów filmowych skierowanych do młodego widza i widowni familijnej były bardzo oczekiwane przez producentów, którzy w tym sektorze upatrywali szansę na rozwój poprzez zagospodarowanie niszy na rynku polskich filmów fabularnych” – zauważa producentka i zwraca uwagę, że brak rodzimych produkcji filmowych skierowanych do najmłodszej grupy odbiorców zgłaszali również rodzice, nauczyciele oraz środowiska związane z edukacją dzieci i młodzieży.

Pomysł utworzenia nowej komisji doceniają nie tylko producenci, ale również scenarzyści. Kasia Sienkiewicz-Kosik, współscenarzystka „Julki” mówi: „Specjalna komisja dedykowana projektom familijnym jest znakomitym rozwiązaniem”. Z kolei Iwona Harris przypomina, że „do czasu ustalenia oddzielnej komisji  projekty »kina dziecięcego« były oceniane przez ekspertów łącznie z projektami kina artystycznego czy historycznego. W zderzeniu z poważnymi tematami »kina dorosłego«, »kino dziecięce« było na straconej pozycji. Od tego roku projekty filmów familijnych konkurują o dotacje  z innymi, skierowanymi do tej samej grupy odbiorców, co pozwala wyłonić najciekawsze z nich. Obecny system wniosków w większym stopniu niż poprzedni służy ogólnemu dobru i rozwojowi kina dziecięcego w Polsce. Niemniej jednak zwiększona konkurencja nie ułatwia producentom otrzymania dotacji. Projektów jest sporo, a pieniędzy niewystarczająco dużo, choć zapewnienie ich w budżecie PISF pozwala budować rynek filmów dziecięcych. Mam nadzieję, że spośród wielu dobrych projektów, dotacje otrzymały i otrzymają najbardziej interesujące, różniące się od siebie treścią i estetyką”.  

Dzięki osobnej alokacji i komisji łatwiej jest znaleźć partnerów

Producenci są zgodni, że dzięki osobnej alokacji PISF przeznaczonej na projekty związane z kinem familijnym dużo łatwiej jest zainteresować swoim filmem potencjalnych partnerów.

„Dzięki priorytetowi Kino Dziecięce w końcu projekty dla widowni familijnej mają realną szansę na realizację w Polsce. Bez wsparcia instytucjonalnego bardzo trudno jest pozyskać w Polsce partnerów na rynku. Filmy dla dzieci choć z założenia realizowane dla dużej widowni paradoksalnie są w bardzo trudnej rynkowo sytuacji” – mówi producentka Agnieszka Dziedzic z Koi Studio, które odpowiada za produkcję filmu „Tarapaty”. Tego samego zdania jest Anja Sosic: „Dla Human Ark, które produkuje pełnometrażową animację familijną »Podróż smokiem Diplodokiem« to również nowe otwarcie, dzięki wsparciu komisji dużo łatwiej rozmawia się nam z kolejnymi partnerami w celu pozyskania dalszych środków”.

Producenci o członkach komisji eksperckiej

Istotny jest fakt, że eksperci, którzy oceniali projekty cieszą się szacunkiem wśród producentów i twórców filmowych.

„Dla nas producentów fakt, że zgłoszony projekt jest oceniany przez ekspertów z dziedziny kina dziecięcego ma duże znacznie, bo uwagi i komentarze, które otrzymujemy pomagają jak najlepiej przygotować projekt do potrzeb rynku” – mówi producentka Zofia Jaroszuk z firmy Animoon.

„Plusem działania komisji jest to, że oceniają nas eksperci, którzy znają się na tematyce dziecięcej. W naszym przypadku uwagi komisji, dotyczące poprawek scenariusza, wydały nam się cenne, skorzystaliśmy z nich” – dodaje Kasia Sienkiewicz-Kosik, współscenarzystka filmu „Julka”.

Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów dla Młodego Widza Ale Kino! w Poznaniu o zmianie w polskim kinie dla widowni familijnej

„Wydaje się, że po latach dramatycznej posuchy, nadchodzi lepszy czas dla polskiego kina dla dzieci i młodzieży. Na zorganizowanej w tym roku podczas grudniowego festiwalu Ale Kino! w Poznaniu sesji »Polish Films in Development« zaprezentowano aż 8 projektów, które w ciągu najbliższych trzech lat powinny trafić na ekrany. Większość z nich korzysta ze wsparcia PISF i nie ulega wątpliwości, że zaangażowanie Instytutu jest kluczowym bodźcem dla wielu realizatorów. Dostrzegali oni już nieco wcześniej, że ze strony rodzimej widowni istnieje ogromny potencjał zainteresowania takim kinem, ale mieli także świadomość, że nie przebije się ono bez subwencji ze środków publicznych. Teraz spotykają się te dwie siły: determinacja twórców i producentów, wspieranych przez różne inicjatywy takie jak, po raz pierwszy na Ale Kino!, »Ale Kino! Industry Pro« czy prowadzony przez Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej projekt »Kino Dzieci.Pro« oraz ukierunkowane dotowanie ze strony PISF. Już w tym roku radość sprawił nam film »Za niebieskimi drzwiami« Mariusza Paleja, a ja cieszę się na kolejne obrazy, które będą mogły udanie (w co nie wątpię) konkurować z produkcjami z całego świata na poznańskim festiwalu” – mówi dyrektor MFF Ale Kino! Jerzy Moszkowicz.

Wsparcie PISF na każdym etapie produkcji i promocji

Polski Instytut Sztuki Filmowej aktywnie włącza się nie tylko w rozwój produkcji filmów na etapie developmentu i produkcji, ale także stara się pomagać twórcom w promocji polskiej kinematografii.

„Cieszę się, że PISF nie tylko wsparł nas na etapie produkcji, ale też aktywnie współpracuje z nami przy planowaniu promocji filmu. Wierzę, że jest to równie ważny etap i bez mądrej promocji nawet najlepszy film nie ma szans na sukces. Wspólnie z dystrybutorem (Next Film) podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu filmu do kin we wrześniu 2017. To daje nam sporo czasu aby przygotować długofalowa kampanię promocyjną oraz strategię festiwalową” – mówi Agnieszka Dziedzic z Koi Studio. Produkowany przez tę firmę film „Tarapaty” był pierwszym projektem fabularnym, który otrzymał dofinansowanie na produkcję w ramach nowego priorytetu.

„Praca nad filmem dla dzieci była dla nas ogromnym wyzwaniem, ale też dużą radością. Czujemy, że jest w Polsce głód takich filmów i duży sentyment do produkcji przygodowych, które pamiętamy z naszego dzieciństwa. Udało nam się zaprosić do współpracy wspaniałych polskich aktorów: Joannę Szczepkowską, Romę Gąsiorowską, Piotra Głowackiego, Krzysztofa Stroińskiego, Marię Maj, Jadwigę Jankowską-Cieślak. Cieszę się, że będziemy mogli zaprezentować ich najmłodszej publiczności” – dodaje Agnieszka Dziedzic.

Coraz więcej widzów na polskich filmach familijnych

O potencjale i zapotrzebowaniu na polskie kino dla młodego widza i widowni familijnej świadczy frekwencja, którą zgromadziły w ostatnim czasie rodzime produkcje skierowane do tej grupy docelowej. W ubiegłym roku wynikiem 131 tysięcy widzów w kinach może pochwalić się produkcja „Klub włóczykijów” Tomasza Szafrańskiego. W 2016 roku na ekrany polskich kin wszedł film „Za niebieskimi drzwiami” Mariusza Paleja, który jest ekranizacją popularnej książki Marcina Szczygielskiego. Do końca roku obejrzało go ponad 224 tys. widzów. W przyszłym roku premierę zapowiadają m.in.: twórcy filmów „Tarapaty” i „Gwiazdka Muminków”.

„Kiedy cztery lata temu przymierzaliśmy się do organizacji programu developmentowego Kino Dzieci.Pro (wtedy jeszcze Films For Kids.Pro) nasi tutorzy z Danii, Norwegii i Niemiec nie mogli uwierzyć, że we współczesnej Europie, w 40 milionowym kraju praktycznie nie powstają filmy dla dzieci. Mówili, że z perspektywy producenckiej kino dla dzieci w ich krajach frekwencyjnie jest najpewniejszym gatunkiem zaraz po komediach. To, że w Polsce nadchodzi czas na zmiany poczuliśmy, otrzymując wtedy ponad 50 aplikacji z projektami do rozwijania w ramach programu” – mówi Maciej Jakubczyk i dodaje - „Bardzo cieszą wyniki frekwencyjne pojedynczych filmów, które zaczęły się pojawiać na naszych ekranach – »Klub włóczykijów« oraz »Za niebieskimi drzwiami« przecierają szlaki do dystrybutorów i widowni – nie tylko jako polskie produkcje, ale również jako aktorskie filmy.

„Dla nas producentów im więcej takich tytułów tym lepiej. Bardzo kibicuję każdej powstającej w Polsce produkcji dla dzieci” – mówi Agnieszka Dziedzic z Koi Studio.

„Wierzę, że współczesne polskie kino familijne rozkwitnie dzięki temu i już niebawem będziemy mogli podziwiać piękne opowieści na wielkim ekranie” – wyraża nadzieję Anja Sosic z Human Ark.

Kino familijne szansą dla młodych twórców

„Zmiany dają nadzieję, że za jakiś czas ciekawszych filmów będzie coraz więcej i coraz więcej młodych kinomanów będzie chciało kupić bilet na film polskich twórców, co wpłynie na ekonomiczny aspekt przedsięwzięć filmowych. Dziś doświadczeni twórcy niechętnie realizują filmy dla dzieci; jest to zatem szansa dla debiutujących reżyserów. Sadzę, iż ten segment dalej będzie się rozwijał, a co za tym idzie, zainteresowanie twórców będzie rosło” – podkreśla Iwona Harris z Lollipop Films.

Wzrost zainteresowania kinem familijnym, nie tylko wśród młodych twórców, zauważa Maciej Jakubczyk: „Z perspektywy programu Kino Dzieci.Pro wspieranego przez PISF, którego druga edycja ruszyła w tym roku otrzymaliśmy, w stosunku do pierwszej edycji, więcej zgłoszeń od bardziej doświadczonych producentów, a aplikacji było zdecydowanie więcej niż miejsc. Bardzo się cieszymy, że »absolwent« pierwszej edycji programu – »Tarapaty« (debiut Marty Karwowskiej, Koi Studio) – był pierwszym dofinansowanym przez nową komisję projektem a niewiele ponad pół roku później jest już praktycznie gotowym filmem. Kolejny absolwent – »Julka« – jest w developmencie”.

Jak zauważa Maciej Wojtyszko kolejnym krokiem w rozwoju polskiej kinematografii dla młodego widza może być organizowanie konkursów scenariuszowych i współpraca z osobami na co dzień zajmującymi się kulturą skierowaną do dzieci. „Warto poszerzyć pole poszukiwań, jeśli chodzi  o scenariusze, np. poprzez organizowanie konkursów i zapraszanie do nich możliwie największej ilości osób. Konkurs tego typu (koniecznie z godłem!) organizowany systematycznie przynosi wspaniałe rezultaty, jeśli chodzi o polską dramaturgię teatralną dla dzieci. Może warto spróbować wykorzystać doświadczenia poznańskiego Centrum Sztuki Dziecka ponieważ  przejrzystość kryteriów i cykliczność to dwa ważne elementy, które są w działaniach kulturotwórczych bardzo ważne”.

Programy Operacyjne PISF 2017 - Priorytet VI: Produkcja filmów dla młodego widza lub widowni familijnej

W ramach priorytetu twórcy mogą się ubiegać o dofinansowanie projektów filmów fabularnych, pełnometrażowych animacji, koprodukcji mniejszościowych z polskim reżyserem oraz rozwoju projektu filmów fabularnych i pełnometrażowych animowanych dla młodego widza lub widowni familijnej. Alokacja na rok 2017 wynosi 10,5 mln zł, w tym minimum 1 mln zł zostanie przeznaczony na rozwój projektu (development). 

Lista projektów skierowanych do młodego widza i widowni familijnej wspartych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej w 2016 roku:

„Ale Kino! Industry Pro”: Polish Films in Development Więcej „Ale Kino! Industry Pro”: Polish Films in Development Zakończyły się zdjęcia do filmu "Tarapaty" Więcej Zakończyły się zdjęcia do filmu "Tarapaty" Powstaje polsko-fińska koprodukcja "Gwiazdka Muminków" Więcej Powstaje polsko-fińska koprodukcja "Gwiazdka Muminków" "Klub włóczykijów" w kinach Więcej "Klub włóczykijów" w kinach Koniec zdjęć do filmu "Za niebieskimi drzwiami" Więcej Koniec zdjęć do filmu "Za niebieskimi drzwiami" Ponad 215 tysięcy widzów na filmie "Za niebieskimi drzwiami" Więcej Ponad 215 tysięcy widzów na filmie "Za niebieskimi drzwiami"

Galerie zdjęć

Serwisy partnerskie:

Link do strony http://www.kinastudyjne.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.legalnakultura.pl/pl, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishanimations.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://filmcommissionpoland.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.sara.kipa.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.fn.org.pl/page/index.php, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.fpca.org.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://doclab.pl/pl/glowna/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.studiomunka.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.audiowizualni.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.c-kino.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishdocs.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.scriptpro.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://kreatywna-europa.eu, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.pl.isan.org/pl/index.htm, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.mkidn.gov.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishshorts.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.filmpolski.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.kipa.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.filmneweurope.com/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.wfdif.pl/pl/edukacja-filmowa/wytwornia-scenariuszy, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polskaswiatloczula.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://polishdirectors.com/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.sfp.org.pl/pl, otwiera się w nowym oknie