Przejdź do treści
Wersja dostępna
A A A
Kontakt
Adress Adres:
ul. Krakowskie Przedmieście 21/23
00-071 Warszawa

Contact Kontakt:
tel: + 48 22 42 10 130
fax: + 48 22 42 10 241
e-mail: pisf@pisf.pl

Contact Kontakt dla dziennikarzy:
tel: +48 22 42 10 189
e-mail: rzecznik@pisf.pl
PL
PL EN
PL
PL EN





"Psy" po rekonstrukcji wracają do kin

"Psy" po rekonstrukcji wracają do kin
"Psy", Fot. KinoRP

"Psy" po rekonstrukcji wracają do kin

6 maja 2014    

POLECANE

"Psy" po rekonstrukcji wracają do kin

Do kin studyjnych wracają "Psy" w reżyserii Władysława Pasikowskiego. Zrekonstruowany cyfrowo w ramach projektu KinoRP film będzie można oglądać od 16 maja w wybranych kinach,  podczas 3. odsłony cyklu Kinoklasyka. Cyfrowa rekonstrukcja filmu była współfinansowana przez PISF - Polski Instytut - Sztuki Filmowej.

Film kultowy

Scenarzystą i reżyserem filmu okrzykniętego kultowym jest Władysław Pasikowski, autorem zdjęć Paweł Edelman, muzykę skomponował Michał Lorenc. Producentem filmu jest Studio Filmowe Zebra. "Psy" od początku budziły kontrowersje i sprzeczne emocje. Reżyser nagrodzony na Festiwalu Filmowym w Gdyni, laureat Złotej Kaczki, jednocześnie oskarżany był przez część krytyki o nadmierną brutalność, wulgarny język, nihilizm i szarganie świętości. Niektóre teksty pochodzące z filmu na stałe weszły do kanonu polskiej popkultury.

Premiera na festiwalu Off Plus Camera

Uroczysta premiera zrekonstruowanego cyfrowo w ramach projektu KinoRP filmu "Psy" Władysława Pasikowskiego odbędzie się 9 maja podczas 7. Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Off Plus Camera.

Cyfrowa rekonstrukcja obrazu

- Cyfrowa rekonstrukcja obrazu składającego się ze 160000 pojedynczych klatek obrazu została wykonana w firmie DI Factory przez specjalistów z reKINO i trwała prawie 2 miesiące w 5 osobowym zespole. Pomimo tego, że film nakręcono stosunkowo niedawno bo w 1992 roku, 22- letni negatyw obrazu uległ już częściowej degradacji, dlatego też musieliśmy wykonać szereg prac polegających na przywróceniu utraconego blasku - mówi Łukasz Rutkowski z reKINO.

- Jednym z większych wyzwań stojących przed ekipą rekonstruktorów było wymalowanie bardzo dużej ilości białych, pionowych rys, a także kilku szerokich, pionowych, niebieskich pasów, przemieszczających się w prawej części kadru. Prace nad wymalowaniem tych artefaktów zajęły nam prawie 2 tygodnie z racji dużej dynamiki ujęć a także braku odpowiednich algorytmów w dedykowanych programach do rekonstrukcji obrazu - komentuje Michał Wielgosz z reKINO.

Materiał porównawczy dotyczący rekonstrukcji obrazu można obejrzeć tutaj

Korekcja barwna

Korekcja barwna, czyli nadanie filmowi odpowiedniej kolorystyki została wykonana w Di Factory na największym postprodukcyjnym ekranie w Polsce pod nadzorem Pawła Edelmana. - Opieraliśmy się na założeniach, które Paweł Edelman wówczas poczynił oraz które pamięta do dziś - wyjaśnia kolorysta Michał Herman z Di Factory. Podczas korekcji barwnej spasowano sąsiadujące ze sobą ujęcia i sceny, oraz poprawiono wszelkie niedociągnięcia związane zarówno z niedoskonałościami negatywu jak i procesu fotochemicznego.

Cyfrowa rekonstrukcja ścieżki dźwiękowej

Procesom rekonstrukcji poddano także ścieżkę dźwiękową. - Poza standardowymi pracami jak: przepisanie taśmy magnetycznej przy użyciu najwyższej klasy przetwornika analogowego, usunięcie trzasków i szumów w celu uczytelnienia dialogów, najbardziej czasochłonny był proces synchronizacji obrazu z dźwiękiem - wyjaśnia Tomek Dukszta z firmy SoundPlace. - Dodatkowo wykonaliśmy odświeżenie barwy i skompensowanie jej pod obecne standardy odsłuchu na sali kinowej a także remix całego filmu, by sceny jak np. wybuch agresji i zdemolowanie szklanych, szpitalnych szaf przez Cezarego Pazury, były przyjemne w odbiorze podczas projekcji filmu.


Odbiór filmu odbył się na sali kinowej wraz z twórcami, wśród których obecni byli: Władysław Pasikowski, Paweł Edelman, Marek Kondrat i Bogusław Linda.

Rekonstrukcja ze wsparciem PISF

Producentem filmu "Psy" oraz producentem jego rekonstrukcji cyfrowej jest Studio Filmowe Zebra

Realizatorami rekonstrukcji są: Cyfrowe Repozytorium Filmowe, SoundPlace, konsorcjum rekonstrukcyjne reKINO i Di Factory. Rekostrucja cyfrowa filmu "Psy" była współfinansowana przez PISF - Polski Instytut Sztuki Filmowej. 

"Z punktu widzenia nocnego portiera"

Razem z obrazem Władysława Pasikowskiego do kin wchodzi film dokumentalny "Z punktu widzenia nocnego portiera", którego scenarzystą i reżyserem jest Krzysztof Kieślowski. Zdjęcia do filmu nakręcił Witold Stok, muzykę napisał Wojciech Kilar. Producentem dokumentu jest Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Obraz opowiada o tym w jaki sposób system totalitarny kształtuje słabe osobowości i czyni z nich bezwolne narzędzia.

Kinoklasyka - kino wiecznie młode

Na cykl Kinoklasyka składają się najlepsze i najważniejsze filmy polskiej kinematografii wraz z uzupełniającymi je dokumentami, które zostały poddane rekonstrukcji cyfrowej obrazu i dźwięku. Projekcje odbywają się w całej Polsce w wybranych kinach studyjnych. Podczas dwóch wcześniejszych odsłon widzowie mogli zobaczyć zrekonstruowane filmy "Przypadek" Krzysztofa Kieślowskiego i "Zaklęte rewiry" Janusza Majewskiego oraz towarzyszące im krótkie dokumenty: "Siedem kobiet w różnym wieku" Krzysztofa Kieślowskiego i "Wszyscy dla wszystkich" Leszka Tarnowskiego i Pawła Kędzierskiego. Projekt realizowany jest przez Cyfrowe Repozytorium Cyfrowe.

Rekonstrukcja cyfrowa polskich filmów jest współfinansowana przez PISF - Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Więcej informacji na stronach: www.repozytoriumfilmowe.pl, www.rekino.pl.

Na podstawie informacji prasowych

Cyfrowa rekonstrukcja polskich filmów Więcej Cyfrowa rekonstrukcja polskich filmów Rozmowa z Grzegorzem Molewskim Więcej Rozmowa z Grzegorzem Molewskim 7. Off Plus Camera Więcej 7. Off Plus Camera "Przypadek" w Cannes Więcej "Przypadek" w Cannes

Serwisy partnerskie:

Link do strony http://kreatywna-europa.eu, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.studiomunka.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.mkidn.gov.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishdocs.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.filmneweurope.com/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.audiowizualni.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.kipa.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.pl.isan.org/pl/index.htm, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://doclab.pl/pl_PL/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.c-kino.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishshorts.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.sfp.org.pl/pl, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.kinastudyjne.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.polishanimations.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.sara.kipa.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.scriptpro.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.filmpolski.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.legalnakultura.pl/pl, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://www.wfdif.pl/pl/edukacja-filmowa/wytwornia-scenariuszy, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://filmcommissionpoland.pl/, otwiera się w nowym oknie Link do strony http://polishdirectors.com/, otwiera się w nowym oknie